Виступи
на засіданні методичних об’єднань
Чернівецької гімназії №2
1.
«Вимоги щодо
виконання письмових робіт учнів, перевірки зошитів із української мови та
літератури у 5-11 класах» (Протокол №1 від 30.08.2018)
2. «Візуалізація
як засіб підвищення якості освіти» (Протокол №2 від 31.10.2018)
3.
Творча лабораторія
«Я роблю це так»: презентація навчально-методичного посібника з української
мови для учнів 6 класів «Модуля учня» (Протокол №3, січень 2018)
Виступ на конференції «Талант і елітарність»
1.
«Використання ІКТ на уроках української мови та
літератури в МРСН» (5.02.2019)
Відкриті уроки:
1. Урок української мови у 5-А, 5-Б класах «Основа слова і закінчення –
значущі частини слова» (жовтень, 2017)
2. Урок української мови у 5-В класі «Будова слова. Тренувальні вправи»
(жовтень, 2018)
3. Урок-гра з української мови у 5-В класі «У гостях у Нестора Літописця»
(8.11.2018)
Виховні заходи:
1. Мовознавча гра у 5-Б класі «Я люблю Україну» (лютий, 2018)
2. Інтелектуальна гра у 5-А, 5-Б класах
«Казковий експрес» (листопад, 2017)
Презентація
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТА ЛІТЕРАТУРИ В УМОВАХ МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ
https://drive.google.com/file/d/1xFF9TsuPaG85DN2dnnvP8nDhDfNI7BNh/view?usp=sharingІІ віртуальна науково-практична конференція
педагогів
м.Чернівців
«Талант
і елітарність»
Гуманітарна
освіта
Папчук Тетяна Миколаївна,
учитель української мови та
літератури
Чернівецької гімназії №2
ВИКОРИСТАННЯ
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТА ЛІТЕРАТУРИ
В УМОВАХ МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ
Зважаючи на
швидкоплинність життя,
ми не можемо дозволити собі
витратити час на завдання, які не
ведуть до нових результатів.
Л.Ландау
ми не можемо дозволити собі
витратити час на завдання, які не
ведуть до нових результатів.
Л.Ландау
Професія вчителя тим і особлива, що вимагає постійної наполегливої роботи
над собою, вічного незадоволення досягнутим і безперервного навчання. Сучасний вчитель працює з учнями покоління
кліпового сприйняття, тому для активізації уваги на уроках часто використовує
інформаційно-комунікаційні технології.
Головний екзаменатор наших
вихованців – життя. Наскільки вони будуть адаптованими
до соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне
рішення в нестандартних
ситуаціях, вмітимуть аналізувати
і контролювати власну діяльність,
тобто успішно її виконувати, залежить насамперед від гімназії, від
того, в якій мірі у них будуть сформовані життєві (ключові)
компетентності. Тому такий підхід, який реалізується через 10 ключових
компетентностей та 4 змістових лінії, є основним в сучасній школі.
Серед розмаїття освітніх інноваційних педагогічних технологій, які
спрямовані на реалізацію мети, сучасних
завдань освіти, заслуговують на увагу вчителів інформаційно-комунікаційні
технології. Чому саме?
По-перше, в умовах інформаційного суспільства знаннєве навчання поступово
втрачає свій сенс. Величезний потік інформації, яка старіє швидше, ніж учень
закінчує школу, уже неможливо вмістити до шкільної програми.
По-друге, на думку освітян-дослідників, методистів (зокрема Ларіонової Л.В. «Використання ІКТ у викладанні української мови та
літератури», Сахарчука О. Я. «Формування
ключових компетентностей учнів засобами
ІКТ», Пронкевич О. «Власні моделі
уроків з використанням комп'ютерних технологій»), комп’ютерні
технології певним чином включають елементи інших освітніх технологій,
зокрема розвивального, особистісно орієнтованого, інтерактивного навчання,
проектної технології тощо.
Ще Я. Коменський у
праці «Велика дидактика» писав: «...Все, що тільки можна, давати для сприймання
чуттям, а саме: видиме – для сприймання зором, чутне – слухом, запахи – нюхом,
доступне дотикові – через дотик. Якщо будь-які предмети можна сприйняти
кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...» Значить
найефективнішу дію на людину здійснює та інформація, яка впливає на
кілька органів чуття, вона засвоюється тим краще і міцніше, чим більше видів
сприймання активізовано. Такими є комп’ютерні технології.
Як
бачимо, важливість використання ІКТ визначається, в першу
чергу, соціальним замовленням: наявність знань і вмінь інформаційних технологій
стає базовою вимогою для учня, випускника школи. Тому впровадження
інформаційно-комунікаційні технології на уроках української мови та літератури
є актуальним для сучасної освіти.
Інформаційно-комунікаційні
технології навчання (ІКТ) – це сукупність методів і технічних засобів
реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів
забезпечення ефективного процесу навчання.
Завдяки
впровадженнню ІКТ учні мають змогу самостійно працювати не тільки на уроках, а
й вдома, зокрема активно беручи участь в інтернет-олімпіадах, де здобувають
дипломи переможців.
Зупинимось
на комп’ютерних засобах навчання, які доцільно використовувати на уроках
словесності:
* електронні словники;
* статичні таблиці;
* динамічні таблиці;
* літературні портрети;
* віртуальні екскурсії;
* тестові завдання;
* презентації;
* публікації в програмі МsРublisher (буклети, візитки, листівки);
* комп’ютерні тести;
* медіатвори;
* буктрейлери;
* завдання, створені в середовищі learningapps;
* скрайб-презентації.
Одним з
оптимальних і доступних для вчителя засобів використання ІКТ на уроках
української мови та літератури є створення презентацій. Використання мультимедійних
презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми. Слайди можуть бути використані для повідомлення теми та мети уроку, у процесі пояснення вчителем матеріалу
(визначення, терміни, опорні конспекти, таблиці, схеми, малюнки, відео фрагменти),
для розгортання дискусії і постановки проблемних завдань, для первинного
закріплення знань, формування вмінь та навичок учнів, для контролю знань.
Останнім
часом спостерігається втрата учнями цікавості до читання книг. Одним із
способів вирішення цієї проблеми є буктрейлер. Буктрейлер (від англ.
Book – книга, англ. Trailer – тягач, причіп) – короткий відеоролик за мотивами
книги, кліп по книзі. Головна мета створення цього відеопродукту – спонукати
дитину до прочитання книги.
Не менш
цікавою формою роботи з використанням ІКТ є медіатвори, які створюють
учні, адже при підготовці такого завдання вони розвивають не лише культуру
мовлення, а й естетичний смак, добираючи наповнення до свого відеоролика.
Наступне,
на чому варто закцентувати увагу, це використання в роботі вчителя середовища Learningapps,
яке призначене для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних
предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої
знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу. Учням
подабається виконувати пропоновані вправи, адже при цьому вони використовують
свої гаджети.
Актуальність
використання скрайб-презентацій полягає в тому, що використання скрайбінга
на уроках допомагає учням наочно уявити абстрактні поняття, а потім відтворити
побачений матеріал. Таким чином, відбувається якісне засвоєння ключових
моментів досліджуваного матеріалу. Візуалізація дозволяє пов'язувати отриману
інформацію в цілісну картину про той чи інший явище або об'єкт. Крім цього, при
створенні скрайбінга в учнів розвивається критичне і образне мислення.
Чернівецька
гімназія №2 бере участь в роботі дослідно-експериментальної роботи з проблеми «Особистісне
зростання педагога в модульно-розвивальній системі навчання». Працюючи за модульно-розвивальною
системою навчання (МРСН), учителі широко
використовують ІКТ. Ними розроблено, апробовано навчально-методичний комплекс
«Модуль учня» для викладання предмету
«Українська мова» в 6-х та 7-х класах. Тут
систематизовано Інтернет-ресурси, які
можна використовувати на уроках (відеоуроки,
тестові тренажери, інтерактивні вправи, завдання on-line, варіанти диктантів). Це дозволяє змінити роль учителя (виступає як дизайнер уроку, фасилітатор,
менеджер), що в свою чергу створює умови для активної діяльності учня, а комп’ютер
при цьому – це навчальний
інструмент, засіб організації навчання, джерело інформації та банк
довготривалого її збереження.
За
допомогою ІКТ учні вчаться добувати
інформацію і її аналізувати; розвивають уміння робити це швидко й ефективно, що
формує навички, які знадобиться їм у
житті, незалежно від обраної професії.
ІКТ дозволяє поглиблено усвідомлювати та засвоювати учням навчальний матеріал, створює сприятливі умови для
формування в дитини здатності сприймати предмети та явища різнобічно, системно,
емоційно. І найголовніше - КТ на уроках
української мови та літератури створюють
умови для розвитку вмінь та навичок,
необхідних для життя, тобто
формують ключові компетентності учнів, а саме:
ü математичну компетентність
– учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію;
ü уміння вчитися впродовж життя - користуються різними
джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами);
здійснюють самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
ü спілкування державною мовою – школярі беруть активну
участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично
аналізують почуте й коректно відповідають), використовуючи українську мову як
державну для духовного, культурного й національного самовияву; усно й письмово
тлумачать поняття, факти; висловлюють думки, почуття, погляди;
ü соціальні та громадянські компетентності - діти
переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання
дорученої справи, вчаться співпрацювати.
Отже, впровадження ІКТ розширює
можливості викладання української мови та літератури, урізноманітнює
форми
і методи роботи, підвищує мотивацію до
навчання, формує стійкий інтерес до предметів, сприяє формуванню креативної мовної
особистості. А ще доводить, що комп’ютер, – не тільки
потужне джерело інформації, а й дієвий засіб активізації пізнавальної
діяльності, розвитку творчого, інтелектуального потенціалу школярів, вільний
простір для спілкування, широке поле для розвитку вмінь науково-дослідницької
діяльності, а отже – результативний засіб формування компетентної особистості,
компетентного громадянина сучасного інформаційного суспільства.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.
Данилюк Н.М. Упровадження інноваційних
технологій на уроках української мови та літератури [Електронний ресурс]. –
Режим доступу: URL http://g2cvukrmova.blogspot.com/p/blog-page_31.html
2.
Зиньковська З.О.
Психолого-педагогічні аспекти використання мультимедійних засобів навчання //
Класному керівнику для роботи – 2013. – № 7(55). – с. 6-12.
3.
Інноваційні технології
навчання української мови та літератури / Укладач О.І.Когут. – Тернопіль:
Астон, 2005.
4.
Кунашенко Н.Г.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови
та літератури як засіб активізації пізнавальної діяльності школярів /
Н.Кунашенко - [Електронний ресурс] - Режим доступу:
5.
http://timso.koippo.kr.ua/hmura10/vykorystannya-informatsijno-komunikatsijnyh-tehnolohij-na-urokah-ukrajinskoji-movy-ta-literatury-yak-zasib-aktyvizatsiji-piznavalnoji-diyalnosti-shkolyariv/
6.
Ларіонова Л. В.
Використання ІКТ у викладанніукраїнськоїмови та літератури / Л.В.Ларіонова. −
[Електронний ресурс] - Режим доступу:
https://docs.google.com/document/d/1ADGbNRhYHLIh4TUVGy8j1goE__P8tFtl
TcCUvk1GvvE/edit?pli=1
7.
Месевря О. І. Використання
ІКТ у викладанніукраїнськоїмови і літератури / О. І. Месевря, С. І. Січкар. −
Черкаси : ЧОІПОПП, 2012. − 60 с.
8.
Орлова О.І. Компетентнісне
навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: URL : http://5fan.ru/download.php4
9.
Сахачук
О. Формування ключових компетенцій учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій /
О. Сахарчук // Пед. пошук. - 2009. - № 4. - С. 22-25.
Немає коментарів:
Дописати коментар