Атестація

Виступи 

на засіданні методичних об’єднань 

Чернівецької гімназії №2      

          1.      «Вимоги щодо виконання письмових робіт учнів, перевірки зошитів із української мови та літератури у 5-11 класах» (Протокол №1 від 30.08.2018)

      2.     «Візуалізація як засіб підвищення якості освіти» (Протокол №2 від 31.10.2018)
       3.      Творча лабораторія «Я роблю це так»: презентація навчально-методичного посібника з української мови для учнів 6 класів «Модуля учня» (Протокол №3, січень 2018)

Виступ на конференції «Талант і елітарність»

1.     «Використання ІКТ на уроках української мови та літератури в МРСН» (5.02.2019)

Відкриті уроки:
1.     Урок української мови у 5-А, 5-Б класах «Основа слова і закінчення – значущі частини слова» (жовтень, 2017)
2.     Урок української мови у 5-В класі «Будова слова. Тренувальні вправи» (жовтень, 2018)
3.     Урок-гра з української мови у 5-В класі «У гостях у Нестора Літописця» (8.11.2018)

Виховні заходи:
1.     Мовознавча гра у 5-Б класі «Я люблю Україну» (лютий, 2018)
2.     Інтелектуальна гра  у 5-А, 5-Б класах «Казковий експрес» (листопад, 2017)
Презентація 
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТА ЛІТЕРАТУРИ В УМОВАХ МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ
https://drive.google.com/file/d/1xFF9TsuPaG85DN2dnnvP8nDhDfNI7BNh/view?usp=sharing

ІІ віртуальна науково-практична конференція
педагогів м.Чернівців
«Талант і елітарність»

Гуманітарна освіта
Папчук Тетяна Миколаївна,
учитель української мови та літератури
Чернівецької гімназії №2

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТА ЛІТЕРАТУРИ В УМОВАХ МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ

Зважаючи на швидкоплинність життя,
                                ми не можемо дозволити собі
                                витратити час на завдання, які не
   ведуть до нових результатів.
Л.Ландау

Професія вчителя тим і особлива, що вимагає постійної наполегливої роботи над собою, вічного незадоволення досягнутим і безперервного навчання.  Сучасний вчитель працює з учнями покоління кліпового сприйняття, тому для активізації уваги на уроках часто використовує інформаційно-комунікаційні технології.
Головний екзаменатор наших  вихованців – життя. Наскільки вони будуть  адаптованими  до соціального  середовища,  здатними оперативно приймати правильне рішення  в  нестандартних  ситуаціях,  вмітимуть  аналізувати  і  контролювати власну  діяльність,  тобто успішно її виконувати, залежить насамперед від гімназії, від того,  в якій мірі у них  будуть сформовані життєві (ключові) компетентності. Тому такий підхід, який реалізується через 10 ключових компетентностей та 4 змістових лінії, є основним в сучасній школі.                                                                                             
Серед розмаїття освітніх інноваційних педагогічних технологій, які спрямовані на реалізацію мети,  сучасних завдань освіти, заслуговують на увагу вчителів інформаційно-комунікаційні технології.  Чому саме?
По-перше, в умовах інформаційного суспільства знаннєве навчання поступово втрачає свій сенс. Величезний потік інформації, яка старіє швидше, ніж учень закінчує школу, уже неможливо вмістити до шкільної програми. 
По-друге, на думку освітян-дослідників, методистів (зокрема Ларіонової Л.В. «Використання ІКТ у викладанні української мови та літератури»,  Сахарчука О. Я. «Формування ключових компетентностей учнів засобами  ІКТ», Пронкевич О.  «Власні моделі уроків  з використанням комп'ютерних  технологій»), комп’ютерні  технології певним чином включають елементи інших освітніх технологій, зокрема розвивального, особистісно орієнтованого, інтерактивного навчання, проектної технології тощо.
Ще Я. Коменський у праці «Велика дидактика» писав: «...Все, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме – для сприймання зором, чутне – слухом, запахи – нюхом, доступне дотикові – через дотик. Якщо будь-які предмети можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...»  Значить  найефективнішу дію на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття, вона засвоюється тим краще і міцніше, чим більше видів сприймання активізовано. Такими є комп’ютерні технології.
           Як бачимо, важливість використання ІКТ визначається, в першу чергу, соціальним замовленням: наявність знань і вмінь інформаційних технологій стає базовою вимогою для учня, випускника школи. Тому впровадження інформаційно-комунікаційні технології на уроках української мови та літератури є актуальним для сучасної освіти.
Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТ) – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання.
Завдяки впровадженнню ІКТ учні мають змогу самостійно працювати не тільки на уроках, а й вдома, зокрема активно беручи участь в інтернет-олімпіадах, де здобувають дипломи переможців.
Зупинимось на комп’ютерних засобах навчання, які доцільно використовувати на уроках словесності:
*    електронні словники;
*    статичні таблиці;
*    динамічні таблиці;
*    літературні портрети;
*    віртуальні екскурсії;
*    тестові завдання;
*    презентації;
*    публікації в програмі МsРublisher  (буклети, візитки, листівки);
*    комп’ютерні тести;
*    медіатвори;
*    буктрейлери;
*    завдання, створені в середовищі learningapps;
*    скрайб-презентації.
Одним з оптимальних і доступних для вчителя засобів використання ІКТ на уроках української мови та літератури є створення презентацій. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми. Слайди  можуть бути використані для повідомлення  теми та мети уроку,  у процесі пояснення вчителем матеріалу (визначення, терміни, опорні конспекти, таблиці, схеми, малюнки, відео фрагменти), для розгортання дискусії і постановки проблемних завдань, для первинного закріплення знань, формування вмінь та навичок учнів, для контролю знань.
Останнім часом спостерігається втрата учнями цікавості до читання книг. Одним із способів вирішення цієї проблеми є буктрейлер. Буктрейлер (від англ. Book – книга, англ. Trailer – тягач, причіп) – короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Головна мета створення цього відеопродукту – спонукати дитину до прочитання книги.
Не менш цікавою формою роботи з використанням ІКТ є медіатвори, які створюють учні, адже при підготовці такого завдання вони розвивають не лише культуру мовлення, а й естетичний смак, добираючи наповнення до свого відеоролика.
Наступне, на чому варто закцентувати увагу, це використання в роботі вчителя середовища Learningapps, яке призначене для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу. Учням подабається виконувати пропоновані вправи, адже при цьому вони використовують свої гаджети.
Актуальність використання скрайб-презентацій полягає в тому, що використання скрайбінга на уроках допомагає учням наочно уявити абстрактні поняття, а потім відтворити побачений матеріал. Таким чином, відбувається якісне засвоєння ключових моментів досліджуваного матеріалу. Візуалізація дозволяє пов'язувати отриману інформацію в цілісну картину про той чи інший явище або об'єкт. Крім цього, при створенні скрайбінга в учнів розвивається критичне і образне мислення.
Чернівецька гімназія №2 бере участь в роботі дослідно-експериментальної роботи з проблеми  «Особистісне зростання педагога в модульно-розвивальній системі навчання». Працюючи за модульно-розвивальною системою навчання (МРСН), учителі  широко  використовують ІКТ. Ними розроблено, апробовано навчально-методичний комплекс «Модуль учня»  для викладання предмету «Українська мова»  в 6-х та 7-х класах. Тут  систематизовано Інтернет-ресурси, які можна використовувати на уроках  (відеоуроки, тестові тренажери, інтерактивні вправи, завдання on-line, варіанти диктантів). Це  дозволяє змінити роль учителя  (виступає як дизайнер уроку, фасилітатор, менеджер), що в свою чергу створює умови для активної діяльності учня, а  комп’ютер   при цьому  – це навчальний інструмент, засіб організації навчання, джерело інформації та банк довготривалого її збереження.
За допомогою ІКТ  учні вчаться добувати інформацію і її аналізувати; розвивають уміння робити це швидко й ефективно, що формує навички, які  знадобиться їм у житті, незалежно від обраної професії.  ІКТ дозволяє поглиблено усвідомлювати та засвоювати учням навчальний матеріал, створює сприятливі умови для формування в дитини здатності сприймати предмети та явища різнобічно, системно, емоційно.  І найголовніше - КТ на уроках української мови та літератури  створюють умови для  розвитку вмінь та навичок,  необхідних для життя, тобто  формують  ключові  компетентності учнів, а саме:
ü математичну  компетентність – учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію;
ü уміння вчитися впродовж життя - користуються різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); здійснюють самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
ü спілкування державною мовою – школярі беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають), використовуючи українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; усно й письмово тлумачать поняття, факти; висловлюють думки, почуття, погляди;
ü соціальні та громадянські компетентності - діти переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вчаться співпрацювати.
Отже, впровадження ІКТ  розширює можливості викладання української мови та літератури, урізноманітнює  форми і методи роботи,  підвищує мотивацію до навчання, формує стійкий інтерес до предметів, сприяє формуванню креативної мовної особистості. А ще доводить, що комп’ютер, – не тільки потужне джерело інформації, а й дієвий засіб активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчого, інтелектуального потенціалу школярів, вільний простір для спілкування, широке поле для розвитку вмінь науково-дослідницької діяльності, а отже – результативний засіб формування компетентної особистості, компетентного громадянина сучасного інформаційного суспільства.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.                     Данилюк Н.М. Упровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL http://g2cvukrmova.blogspot.com/p/blog-page_31.html
2.                     Зиньковська З.О. Психолого-педагогічні аспекти використання мультимедійних засобів навчання // Класному керівнику для роботи – 2013. – № 7(55). – с. 6-12.
3.                     Інноваційні технології навчання української мови та літератури / Укладач О.І.Когут. – Тернопіль: Астон, 2005.
4.                     Кунашенко Н.Г. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури як засіб активізації пізнавальної діяльності школярів / Н.Кунашенко - [Електронний ресурс] - Режим доступу:
5.                     http://timso.koippo.kr.ua/hmura10/vykorystannya-informatsijno-komunikatsijnyh-tehnolohij-na-urokah-ukrajinskoji-movy-ta-literatury-yak-zasib-aktyvizatsiji-piznavalnoji-diyalnosti-shkolyariv/
6.                     Ларіонова Л. В. Використання ІКТ у викладанніукраїнськоїмови та літератури / Л.В.Ларіонова. − [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://docs.google.com/document/d/1ADGbNRhYHLIh4TUVGy8j1goE__P8tFtl TcCUvk1GvvE/edit?pli=1
7.                     Месевря О. І. Використання ІКТ у викладанніукраїнськоїмови і літератури / О. І. Месевря, С. І. Січкар. − Черкаси : ЧОІПОПП, 2012. − 60 с.
8.                     Орлова О.І. Компетентнісне навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL : http://5fan.ru/download.php4
9.                     Сахачук О. Формування ключових компетенцій учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій / О. Сахарчук // Пед. пошук. - 2009. - № 4. - С. 22-25.

Немає коментарів:

Дописати коментар